top of page
Zoeken

Helemaal geen medicatie?

  • 14 apr
  • 2 minuten om te lezen


Om daar meteen een antwoord op te geven: jawel, af en toe een Naproxen of een Paracetamol. Maar daar blijft het op dit moment bij. Eigenlijk niets vergeleken bij de medicatie, die je standaard voorgeschreven krijgt. Denk hierbij aan Methotrexaat, Prednison of andere medicatie in de vorm van Biologicals.


En ja, ik heb het een half jaar lang ingenomen iedere week; MTX, zoals Methotrexaat afgekort ook wel genoemd wordt en ik heb diverse kuren Prednison achter de kiezen. Ik weet dus wat de bijwerkingen kunnen zijn en die zijn niet mals. Tenminste, voor mij waren ze dat niet. De ergste was wel totaal geen energie meer en daardoor niet meer de persoon, die ik was. Ja, de pijn was vrijwel helemaal weg en ik had geen beperkingen meer, maar ik kon niet meer genieten van de dingen die ik zou kunnen doen, omdat ik gewoonweg geen energie meer had. En dan heb ik het nog niet over je immuunsysteem wat onderdrukt wordt, waardoor je dus veel meer kans hebt op infecties met allerlei gevolgen vandien.


Dat is ook de reden dat ik gestopt ben en uiteindelijk gekozen heb voor rigoreus het roer omgooien in de vorm van plantaardig dieet. Genoeg, maar niet te heftig bewegen en last but not least rust, wanneer mijn lichaam dat aangeeft.


Mijn doel was vanaf het moment dat ik stopte met de zware medicatie, mijn ziekte onder controle te krijgen met leefstijl. Wanneer je geïnteresseerd bent, kijk dan eens naar het onderzoek dat gedaan is door Plants for Health, super interessant! Zij bieden overigens ook programma's aan inmiddels, die ook door de zorgverzekeraars vergoed worden. Ook bij diabetes type II, hart- en vaatziekten etc. heeft deze manier van leven zijn vruchten al afgeworpen bij mensen die hieraan meegedaan hebben.


Naast het plantaardig eten zorg ik ook voor suikervrij eten en drinken. Want ook suiker zorgt voor verzuring in het lichaam en dat wil je voorkomen. Een verzuurd lichaam heeft namelijk vaak ontstekingen en dat is het hele eieren eten: het voorkomen van ontstekingshaarden in je lichaam, in het geval van reuma in je gewrichten. Daarnaast drink ik ook geen koffie of zwarte thee meer om dezelfde reden.


Wat mag je dan nog wel? Groenten, fruit, noten, zaden, peulvruchten, brood (liefst zuurdesem en altijd volkoren). Eigenlijk alles zo puur mogelijk en zo weinig mogelijk bewerkt. Bewerkte producten hebben heel vaak toch weer suikers en allerlei additieven toegevoegd, die ook weer zorgen voor ontstekingen.


Na ruim een jaar kan ik zeggen dat ik pijnvrij ben, met wel nog stijfheid van vooral de handen in de ochtend, maar ook deze stijfheid trekt eigenlijk vrijwel altijd weg gedurende de dag. Soms voel ik wat meer pijn en wanneer deze echt te veel is, neem ik zoals gezegd een Naproxen, maar met 1 pil voel ik al snel verlichting en kan ik eigenlijk vaak weer een tijd vooruit. Het is dus zeker niet zo dat ik dagelijks medicatie neem. Eerder eens per 1 à 2 weken. That's it, fantastisch toch?


Ik hoop het zo nog lang vol te houden in ieder geval. Ieder jaar zonder zware medicatie is wat mij betreft winst!


 
 
 

Recente blogposts

Alles weergeven
Nieuwe week

Maandag, weer een nieuwe week. Ongelooflijk hoe snel de weken voorbij vliegen naar mijn idee. Nog even en het is weer zomer. Het is erg welkom, de warmte. Voor iedereen geloof ik wel. Grappig hoe de w

 
 
 

Opmerkingen


Meld je aan voor updates

© 2026 door Mrs. Greens. Aangedreven door passie en ervaring. Disclaimer: deze website is een blog met persoonlijke verhalen en ervaringen. Er wordt geen medisch advies gegeven, voor vragen over medicatie/behandeling ga altijd naar uw eigen arts/specialist

bottom of page